Barisan Nasional (BN) Social Political Buzz & Bulls

Stand Or Fall

RM500 juta dari IPP Segari masyuk poket Anwar?


RM100 juta terawal milik Anwar. Telus?

Kadang-kadang, penulis blog ini rasa nak ketawa tengok gelagat Anwar melompat dalam mempertahan isu kononnya dia tidak pernah MENGARAHkan sebarang transaksi yang melibatkan dana yang besar sewaktu dalam Kerajaan. Anwar masih lagi mahu mempertahan pandangan bahawa dia adalah maksum, sangat bersih, tidak rasuah, putih dan tidak cacat dengan sebarang masalah pada zaman dalam Kerajaan.

Terus terang, siapa yang tidak kenal Anwar sewaktu dia dalam Kerajaan. Anwar TPM. Anwar Menteri Kewangan. Luar biasa kuasa yang ada pada Anwar. Yang lebih menyeronokkan Anwar adalah bagaimana Tun Mahathir, sangat mempercayai dan membenarkan sahaja apa sahaja perancangan yang dibuat oleh Anwar.

Alasan Anwar kepada Tun – dia memerlukan BAJET yang cukup bagi menjaga kepentingan UMNO. Benarkah begitu?

Segari Plant

Hari ini, Anwar adalah individu pertama yang menyerang IPP kononnya sebagai projek yang MEMBEBANKAN rakyat. Anwar lupa agaknya, bahawa dia adalah indvidu yang paling awal mendapat REZEKI yang tidak pernah putus daripada projek IPP. Anwar lupa?

Biar blog ini ingatkan Anwar tentang 'Segari Plant' di mana Anwar berjaya mendapatkan RM100 juta pertama dalam hidupnya – dan disebarkan di beberapa akaun asing di Hong Kong, Singapura, Amerika dan lain-lain. RM100 juta pada tahun itu; sama nilai agaknya dengan RM500 juta pada masa sekarang. Mewah Anwar.

Sebenarnya, Anwar yang kita kenal hari ini boleh hidup tanpa sebarang masalah sehingga generasi ke 15. Tak ada masalah. Kalau gunakan 'bunga' sahaja; mereka boleh hidup mewah di mana-mana sahaja di dunia.

Hakikat bahawa Anwar ini adalah seorang yang sangat KORUP pernah dibangkitk! an oleh seorang Ahli Politik UMNO bernama – Astaman Abdul Aziz (bekas MP Titiwangsa, bekas Ketua Umno Bahagian W Maju). Astaman kenal sangat dengan Anwar, kerana Anwar lah – yang telah membeli Segari Plant melalui proksi dengan harga RM180 juta. Yang dapat kepada Astaman dan seorang lagi Director – hanyalah RM80 juta.

Selebihnya, diarah untuk diberikan kepada Anwar. Lesen Segari ini akhirnya menjadi modal Anwar untuk mendapat RM100 juta yang pertama dalam hidupnya.

Ok, setelah mendapatkan lesen daripada Astaman dengan harga tersebut; usaha pembinaan Segari memakan belanja lebih RM1bilion. Dikhabarkan kepada Tun Mahathir (PM ketika itu) bahawa Anwar meminta RM400 juta sebagai 'komisen' daripada projek Segari.

Apabila ditanya – Anwar mengatakan dia memerlukan wang untuk memastikan UMNO akan terbela dan terpelihara dengan baik apabila tiba masanya untuk Tun berundur. Kerana terlalu percaya, Tun setuju.

Bayangkan – untuk Segari sahaja, Anwar mencatatkan keuntungan 'atas angin' hampir RM500 juta. Boleh Anwar nafikan ini?

HHalem

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Brg Jen hilang enjin F5E masuk PKR, Calun Tg Malim


PKR tengah gumbira benar kerana dapat memujuk seorang bekas Brig Jeneral masuk PKR. Dato' Abdul Hadi bin Abdul Khatab pun telah dilantik sebagai Presiden Majlis Rundingan Keselamatan (MRK) PKR dan bakal dijadikan calon PKR pada PRU 13 kelak.

Beliau bolehlah dianggap berjaya dalam perkhidmatan setelah dinaikkan pangkat Brigadier Jeneral pada 8 Jan 2001 dan menjawat jawatan Panglima Logistik di Markas Logistik Udara.

Tetapi sesuatu yang patut diketahui, Dato' Abdul Hadi tidak boleh lagi membawa nama Brig jeneral bersara lagi kerana telah dilucutkan pangkat tersebut.

Semasa memegang jawatan tersebut, dia banyak melakukan penyalahgunaan kuasa kelulusan ke atas ratusan jutaan ringgit semua peralatan dan penyelenggaraan TUDM di sepanjang tugasan beliau. Baca kisah penuh Bhg 1 Askar Setia sini.

Gambar Hiasan - Contoh enjin jet pesawat F-5E yang telah hilang di Matra 1, Pangkalan Udara Kuala Lumpur. Enjin berkenaan dibawah seliaan beliau selaku Panglima Logisitik Udara


Jika sesiapa yang ingat kisah kehilangan enjin pesawat pula, beliaulah dengan bangganya mendakwa bahawa orang yang terlibat telah ditangkap.

Terlupa beliau bahawa dia adalah Pemerintah ketika itu yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas semua aspek keselamatan termasuk keselamatan enjin pesawat tersebut tetapi dengan liciknya mencuci tangan dan tidak ambil tanggungjawab.

Di sini pula, menggambarkan Dato Hadi kini sudah galak sebagai seorang ahli politik dan berceramah sana sini tanpa menyedari ramai pegawai dan anggota yang tahu siapa belia sebenarnya.

Dato' berlagak seperti hero mahu berbicara tentang isu kapal selam scorpene walhal dia bukan layak untuk membicarakan isu berkenaan.

Bhg 2 sini mendedahkan habis bahawa Dato Hadi telah di persarakan kerana kecuaiannya dalam kes kehilangan enjib F5E dan pangkat Brig Jeneral itu dilucutkan darinya.

Sudhlah korup dan tidak amanah, tidak sukut dapat macam-macam peluang dan kini nak bersekongkol dengan pengkhianat negara. Layalah seorang yang tidak amanah atau pengkhianat bersama dengan pengkhianat.

Jangan tertipu orang Tg Malim

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

YG Husam, Yb Sentiasa Gagal: Jangan jamnaparikan Dinar Emas!


Wahai YG Husam, YB yang sentiasa Gagal ....

Hantarlah gangster untuk cederakan orang. Hantarlah loyar untuk saman dan mufliskan rakyat biasa yang berblog.

Hantarlah apa yang nak dihantar tapi bagi rakyat sedemikian ramai, YG yang sentiasa gagal hanya jawablah sesuatu yang kami di The Unspinner dah syak lama tapi ditanya Kickdefella berikut:


Umar Ibrahim Vadillo

  1. Apakah hubungan sebenar beliau dengan Umar Ibrahim Vadillo?
  2. Siapakah yang membuat keputusan melantik Umar Ibrahim Vadillo sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kelantan Gold Trade Sdn Bhd?
  3. Mengapakah setelah dilucutkan dari jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Kelantan Gold Trade, Umar Ibrahim Vadillo dilantik pula sebagai Penasihat syarikat tersebut?
  4. Apakah Husam sedar terdapat 3 laporan polis dibuat terhadap Umar Ibrahim Vadillo?
  5. Apakah perjanjian kewangan di antara Kelantan Gold Trade Sdn Bhd dan Umar Ibrahim Vadillo?
  6. Apakah perjanjian tidak rasmi dari aspek kewangan di antara Husam sendiri dengan Umar Ibrahim Vadillo?
  7. Berapakah jumlah wang yang sudah dikeluarkan dari Kelantan Gold Trade diatas arahan atau permintaan Umar Ibrahim Vadillo?
  8. Mengapakah kebenaran kelulusan cek dari RM50,000 di kurangkan kepada RM10,000 sewaktu Umar Ibrahim Vadillo dan seorang Bekas Pengarah Eksekutif Kelantan Gold Trade menjadi penandatangan cek syarikat?
  9. Adakah Umar Ibrahim Vadillo menerima habuan lain berbentuk komisen dalam aktiviti Dinar Emas Kelantan selain dari imbuhan berbentuk gaji, elaun dan tuntutan perbelanjaan yang dibayar oleh Kelantan Gold Trade?
  10. Adakah Husam sedar nama beberapa Raja-Raja Melayu telah diguna dan dikaitkan oleh sindiket tertentu di dalam aktiviti Dinar Emas untuk mendapat sumber kewangan dari penderma-penderma dalam dan luar negara?
Soalan-soalan ini berat ... Jawablah, jangan di Jamnaparikan projek Dinar Emas. Jangan tak jawab.

YG belum habis cerita highway prepaid sudah ada lagi isu lain.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Tolak pemimpin suka berbohong


KENINGAU 16 Jun - Rakyat diingatkan supaya jangan sesekali melupakan tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa berada dalam kerajaan dahulu yang hampir-hampir menggadaikan kedaulatan negara ini kepada Dana Monetari Antarabangsa (IMF) semasa krisis kewangan 1997.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan pada masa itu amat bernasib baik kerana keputusan tegas yang diambil oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad berjaya menyelamatkan negara daripada terjerumus dengan situasi sukar.

"Anwar yang ketika itu menjawat jawatan Menteri Kewangan sanggup untuk menyerah negara kepada IMF, namun dengan ketegasan Tun Mahathir yang yakin dengan kemampuan dan idea sendiri untuk menghadapi situasi tersebut, maka negara terselamat daripada menjadi mangsa kepada kebuntuan idea beliau," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Pusat Kraftangan Sabah yang bernilai RM30 juta di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal serta Ahli Parlimen Keningau yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Najib memberitahu, Anwar boleh menuduh apa sahaja kepada kerajaan, namun rakyat perlu menilai kembali tindakan yang pernah beliau cuba lakukan kepada negara ketika berhadapan situasi sukar itu.

"Rakyat jangan lupa cubaan itu (IMF), sebaliknya perlu jadikannya sebagai satu perhitungan bijak dalam menilai kredibiliti seseorang pemimpin.

"Anwar juga selain suka berjanji dengan perkara yang tidak pasti dan bercakap bohong, banyak 'benda lagi' yang dia sendiri tidak dapat menafikannya.

"Bolehkah kita memaafkan orang yang suka berbohong kepada rakyat? Oleh itu, rakyat perlu menilai seseorang pemimpin dari sifat kepimpinannya, kemampuan beliau dan nasib masa depan negara.

"Satu lagi pembohongan besar beliau adalah pada 16 September 2008 yang menyatakan mahu mengambil-alih negara daripada pemerintahan kerajaa! n Barisa n Nasional apabila 30 Ahli Parlimen bersedia untuk bersamanya, sekali gus merampas kerajaan sedia ada," kata beliau.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Mantan Timbalan Syeikhul Azhar: “Ibadat Haji Tidak Bolah Ditunda Jika Mampu”.

June 18, 2012   ·   0 Comments

SEMINAR FIQH ANTARABANGSA

Seminar Antarabangsa-" Fiqh Mentaati Pemimpin" yang sedang berlangsung di Putra World Trade Centre (PWTC) sememangnya telah merungkai pelbagai kekusutan dan persoalan yang sedang berlaku di Malaysia. Dengan keadaan akidah umat Islam di negara ini yang sedang terumbang-ambing disebabkan oleh penangan puak-puak khawarij yang bertopengkan parti Islam, seminar ini dapat memberikan nafas baru dalam memperbetulkan akidah dan amalan umat Islam di Malaysia. Seminar yang dihadiri ilmuan-ilmuan besar dari seluruh dunia Islam ini akan berlangsung selama tiga hari bemula dari 15-17 Jun 2012.

Kertas kerja yang dibentangkan menyentuh perkara-perkara yang berkaitan dengan sistem pentadbiran Islamik, cara kepimpinan Islam dan juga tanggungjawab rakyat dalam menyokong usaha pemimpin Islam. Para peserta juga boleh mengajukan soalan kepada panel setelah mereka selesai membentangkan kertas kerja mereka.
Dalam pembentangan kertas kerja yang pertama oleh Mantan Timbalan Syeikhul Azhar, Mesir Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour, satu soalan telah diajukan. Soalan itu bertanyakan tentang fatwa penangguhan ibadat haji yang telah dikeluarkan oleh satu parti politik pembangkang sekiranya tarikh pilihanraya jatuh pada musim haji. Mantan Timbalan Syeikhul Azhar itu dengan jelas mengatakan fatwa penangguhan melakukan ibadat haji itu adalah salah kerana ia jelas menidakkan kepentingan ibadat yang menjadi salah satu daripada rukun Islam. Pilihanraya tidak boleh dijadikan alasan untuk menagguhkan ibadat haji. Lantas dengan penerangan ini ia menolak pandangan jumud para pemimpin Parti Islam Semalaysia (PAS) dalam fatwa songsang mereka tentang ibadat haji.

Jika selama ini para pemimpin PAS mengarahkan semua ahlinya untuk mengutamakan dan mematuhi ulamak, maka inilah masanya mereka menolak fatwa sesat pemimpin mereka sendiri. Ataupun para penyokong PAS lebih meyakini pemimpin mereka yang mendapat ijazah sarjana pertamanya dari sebuah universiti di India dan hanya mempunyai ijazah sarjana dalam bahasa Arab berbanding dengan pendapat seorang Mantan Timbalan Syeikhul Azhar yang sememangnya diiktiraf diseluruh dunia sebagai seorang ulamak yang muktabar.

Perlu juga diingatkan bahawa ketaksuban orang-orang PAS yang telah dijanjikan syurga PAS oleh para pemimpin PAS hanya akan mempercayai ulamak-ulamak PAS yang tidak diketahui sanad pembelajarannya. Ataupun PAS akan lebih mempercayai ustaz-ustaz selebriti mereka seperti Bob Lokman dan Akhil hayy sebagai ulamak yang lebih hebat berbanding Syeikh Mahmmoud Abdel Ghany yang telah mencurahkan ilmu di universiti tertua didunia. Mungkin juga juak-juak PAS akan bertanya kepada ikon terbaru mereka Ustaz Azhar Idrus yang sering mengeluarkan perkataan-perkataan mengeji seperti "bodoh" dan "dungu" didalam majlis-majlis ilmu untuk memperkuatkan hujah-hujah songsang mereka?

Inilah realiti yang sedang dihadapi oleh umat Islam di Malaysia. Kita dihimpit oleh pemikiran singkat yang akan membusukkan nama agama Islam. Rakyat Malaysia perlu sedar bahawa para pemimpin PAS mengeluarkan fatwa dan pendapat hanya untuk kepentingan politik mereka sendiri. Mereka juga tanpa segan silu mempertahankan sesuatu perkara walaupun ia telah dibuktikan salah. Pemimpin PAS telah berjaya membutakan mata dan hati pengikut mereka untuk terus beriktikad kepada pemimpin sesat yang jelas akan merosakkan akidah dan peribadi mereka.

This post was submitted by Che_Yan.

By

Tags: , , , , , ,


Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

AMANAT HJ GAP.


Saudara-saudara sekelian percayalah,

Kita menentang PAS, bukan kerana nama dia PAS. Kita menentang PAS bukan kerana dia tak layak memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mempelopori perlembagaan sesat, memperjuangkan perjuangan kafir dan  mengekalkan peraturan jahiliyah.Mereka merosakkan islam demi undi. Mereka bersengkongkol dengan pengkhianat islam dan bangsa.  Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian,

Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah Mati mempertahankan ISLAM. Kita tidak perlu masuk pakatan, Kita tidak perlu masuk pkr, Kita tidak perlu masuk dap, Tapi kita menjadi sesat dengan mengamalkan 'politik baru, agama suku'.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Sama Tak Serupa

Kalau pemimpin pun rupa dan perangai macam beruk,penyokong pemimpin begini agaknya serupa apa?
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

MALAM NI ZUL NORDIN LAGI. PAS AKAN BUAT KACAU !

Sekiranya ceramah Zul Nordin diganggu malam ni oleh puak2 haprak,kami akan bertindak lebih hebat dari apa yang berlaku pada Zul Nordin pada malam tu,kami pun berjihad..kami menentang puak2 ini bukan kerana dia orag PAS atau PKR,tetapi kami menentang kerana Puak2 ini kerana mereka mengkianati agama Islam,menjual maruah Islam,berpakat meruntuhkan Agama Islam dgn Kafir Harbi laknatullah,INGAT..

alhamdulillah!!!!!
alhamdulillah!!!!
alhamdulillah!!!!

umno akan rampas balik selangor dari pr....tanda2 awal sudah muncul....hampir 15 ribu orang hadir mendengar ceramah di sek 25..shah alam...penceramahnya dato sri m gobala dan dato sri hamidzun khairuddin ( tibai ) pr akan tersembam...saya dan kawan2 juga hadir...hampir 1 jam baru dapat parking....
untuk melihat gambar kemeriahan ceramah..sila ke www.lianglahatblogspot.com...

Zul saorang wira yang berjihad berilah sokong dari (seberang tambak)

anon 10.14..

ramai gile!!!!!
gambar di www.greenboc.blogspot.com

Ramai gile orang gile kat ceramah Zol The Wira Melayu ni..Aku tak dpt paking sal tak bwk keta.Harap sgt Zol ni dpt bagi ceramah kat tmpt aku ni,klu bole dua ari sekali.Mari la dtg,ramai lagi orang gile nak dengar.

Jom bro...
Kita tengok ...
Sapa nak mulakan dulu...

Lepas tu kita tengok mcmana dorang spin citer pulakkk....

jommmm.....

aku dh standby puak aku 10 org khas utk jaga zul nordin dn 3 penceramah lain...siap lh siapa2 nk gangu...dn aku dh bagi2 org utk d penjuru2 dn dluar....siap msuk nk ganggu...mmg ranap....panggil hj pakai kopiah mlm tu datang...klau nk tahu org melayu islam...sila datang...

org ramai d jemput hadir tanpa rasa takut atau sebrsalah....kami ada...datang lah br ramai2...
dengar ceramah wira melayu islam tentang aqidah islam masa kini dn knapa menolak PAS,PKR dn DAP...

TAKBIRRRRRR.....

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

MALAUN PAS. NI AKU BAKAR LINE LAGI !

salam...mohon gap shard link youtube sekali..ada masalah membaca flash saya..terima kasih

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

This is a perfect example of a true nationalistic Malaysian, who is concerned for the good future of Malaysia.

Aku teringat pada masa Stephen Sacker menginterview Tun Mahathir di BBC beberapa tahun yang lalu. Kata Stephen kepada Dr Mahathir, yang Anwar akan menjadi PM Malaysia seterusnya. Tetapi Dr Mahathir terus menepis, itu adalah "mimpi nya sahaja."
Sekarang sudah ramai lagi penyokong PKR yang keluar parti kerana mereka sendiri menentang kemungkinan pemimpinan Anwar Aljuburi.

Mampus kau Anwar dan PKR, Hancur lah kau semua parti PAS.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Haji Hadi Kena Minta Fatwa Tentang 'Dosa' Dari Mat Sabu


Selepas Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkisah tentang spekulasi pilihanraya pada musim Haji,Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang pula tampil dengan kenyataan yang panjang lebar.

Pada kenyataan yang dihantar pada media petang Sabtu itu beliau antara lain seperti biasa hendak tunjuk bagaimana pakatan pembangkang akan jaga hak rakyat jika duduk di Putrajaya.

Katanya PAS yang bersama Pakatan Rakyat, sekiranya diberi kuasa memerintah negara tidak mengizinkan musim haji menafikan hak rakyat menunaikan kewajipan politik ini tanpa mengira menang atau kalah, kerana hak politik adalah amanah besar dalam ajaran Islam.

Haji Hadi juga hendak gambarkan bagaimana jahilnya orang UMNO dan mereka yang membuat kenyataan menentang desakan PAS agar Perdana Menteri memberi jaminan pilihanraya tidak akan diadakan pada musim Haji.

Sebelum ini seluruh pimpinan PAS termasuk juga Musyridul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat bersuara senada mahu mereka yang berkepentingan yakni bakal calon dan jentera parti menangguhkan tunai Haji.

Kata Presiden PAS itu parti pimpinannya tetap mendidik ahli dan penyokongnya bahawa politik tidak boleh dipisahkan daripada agama Islam, laksana tidak boleh dipisahkan kepala dengan badan.

Seperti juga Tuan Ibrahim,kenyataan Haji Hadi diselitkan dengan berbagai hujah keagamaan.Maksudnya kalau tidak dipenuhi tuntutan PAS maka ' berdosa ' seperti yang disebut oleh Timbalan Presiden PAS Mat Sabu.

Sebelum pergi lebih jauh rasanya Haji Hadi dan Tuan Ibrahim kena minta fatwa dari Mat Sabu terlebih dahulu apakah ' berdosa' bagi seseorang lelaki menelefon isteri orang untuk bercengkerama mengenai soal seks antara mer! eka berd ua.

Ini merujuk kepada penyebaran rakaman perbualan telefon antara Mat Sabu dengan isteri orang, Normah yang menjadi isu yang cuba dipendam oleh PAS hingga ke hari ini.

Kata orang kalau maruah orang nombor dua dalam parti itu 'amat dicurigai' apa hendak sembang panjang-panjang macam awak itu hulubalang penjaga kesucian Islam.

Ini belum masuk lagi bab dakwaan moral selekeh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diangkat menjadi ' imam' pakatan pembangkang.

PAS dikatakan tidak pernah berani mahu mendesak dicari kebenaran dalam dua isu besar kerana bimbang senario politik pakatan pembangkang akan jadi kelam kabut.

Ada yang bertanya kalau awak itu parti yang memperjuangkan agama seperti digembar gemburkan mengapa bertindak memilih dalam soal mencari kebenaran.

PAS boleh turun padang menyertai Datuk S Ambiga,yang diketahui peguam yang membela orang murtad - konon hendak mencari kebenaran dan kebersihan dalam soal pilihanraya.

Apakah mereka tidak merasa perlu soal maruah dan imej orang nombor dua PAS dan ketua pakatan pembangkang ' bersih' juga.

Makanya Haji Hadi maupun Tuan Ibrahim jangan marah jika ramai yang merasakan desakan agar Perdana Menteri memberi jaminan pilihanraya tidak diadakan musim Haji semata-mata diselubungi oleh motif politik.

Bagaimana pula tentang nasib ribuan rakyat di Kelantan yang selama PAS memerintah negeri itu lebih 20 tahun terpaksa hidup bergelumang dengan air paip yang kotor.

Apakah ' air bersih' bukan menjadi satu perjuangan Islam bagi PAS.Bukan setahun atau dua tahun tetapi sudah lebih 20 tahun lamanya.

PAS kini hidup diawang-awangan dibuai mimpi yang dilakarkan oleh Anwar tanpa merasa berbagai hipokrasinya semakin terserlah.

Dalam isu spekulasi PAS pasal pilihanraya di musim Haji....soalnya apakah PAS pasti ia akan diadakan pada musim Haji?

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menilai desakan PAS itu tidak wajar berkata...'entah-entah selepas musim Haji pun belum tentu ada pilih! anraya'.

Sekalipun tidak perlu disebut kerana ia menjadi hak ekslusif Perdana Menteri menentukan tarikh pilihanraya ....namun ramai yakin soal pilihanraya pada musim Haji tidak akan berbangkit.

Namun PAS melihat ini semua satu peluang untuk mengunakan sentimen keagamaan itu untuk mencetuskan kekeliruan dan rasa marah orangramai pada kerajaan.

Maka seperti juga slogan mengarutnya ' undi PAS masuk syurga' PAS merasa ia sudah berhak meletakan dosa kepada Perdana Menteri kerana tidak ikut kehendaknya.

Hebat PAS...apakah PAS pernah peduli kalau ia tidak ikut tuntutan orang lain?

Apa kata jika nanti betul pilihanraya tidak diadakan pada musim Haji...apakah PAS hendak mengaku ia berdosa mencetuskan prasangka buruk tidak tentu pasal.

Semua orang tahu PAS mana pernah merasa ia bersalah kerana ia parti bertunjangkan agama.

Atas sebab itu baik Haji Hadi,Tuan Ibrahim dan juga Nik Aziz perlu lebih merenung diri.

Cakap sahaja bab politik dan agama...tetapi apa yang nampak politiknya lebih kedepan.

Mat Sabu tentu tersenyum riang dapat menuduh orang itu dosa dan orang ini dosa.

Normah bagaimana Bang Mat ? Rakaman suara seksi abang Mat itu masih terus popular di Youtube.- Agendadaily
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

ULAMAK TERKEMUKA DUNIA MENYOKONG KERAJAAN MALAYSIA! BUKTI PAS SESAT




HIMPUNAN Fiqh Mentaati Pemimpin yang sedang berlangsung di PWTC sekarang sebenarnya bukan setakat himpunan biasa, ia adalah satu perhimpunan yang mengumpulkajn tokoh-tokoh ilmuwan dan cendekiawan Islam dari serata dunia membincangkan tentang ketaatan kepada pemimpin.

Taat kepada yang makruf tapi menentang kepada yang mungkar, itulah isinya yang boleh disesuaikan dengan senario politik sematas.

Penulis tidak rasa orang PAS tahan walau 5 minit duduk mendengar pembentang kertas kerja. Dalam pembentangan yang pertama, ada pulak soalan tentang kekecohan baru-baru ini yang ditimbulkan PAS dengan mengarahkan ahli partinya menangguhkan ibadah haji tahun ini demi untuk mengundi dalam pilihanraya dan bagi jentera parti, persiapan parti itu menghadapi pilihanraya.

Menurut Mantan Timbalan Syeikhul Azhar Mesir, Sheikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour, setakat seratus ribu orang pun masih lagi tidak menjejaskan proses pengundian di negara ini (itu kalau betulah 100 ribu orang yang pergi ke Mekah).

Kuota haji negara kita ditetapkan pada 1% rakyat atay 28,000 orang, lebih kurang. Kalau pandangan Sheikh Mahmoud diambil kira, pandangan PAS itu memang berlawanan dengan Islam.

Sudah tentu ada balaci PAS yang sudah teruk dirosakkan otaknya akan menyanggah pendapat itu dengan memetik kitab dan rujukan dari ulama yang entah siapa-siapa. Tambahan pulak bila dewa hidup mereka Nik Aziz sudah endorse 'cadangan' Ketua Penerangan PAS itu.

Sengaja disebutkan 'cadangan' sebab walaupun berjawatan Ketua Penerangan, apa yang keluar dari mulut Tuan Ibrahim masih lagi dipandang sebagai mewakili pandangan peribadinya sahaja, bukan pandangan parti, walaupun hal itu hal berkenaan parti.

Pelik tapi itulah satu dari berpuluh jenis gila dalam PAS.

Pembentang yang kedua, Mantan Dekan Fakulti Syariah Universiti Al-Azhar, Dr. Hamed Mohamed Abdel Rahman lagi hebat. Beliau yang kagum dengan negara ini turut memberikan pandangan positif mengenai Islam di negara ini.

Mau cair telinga balaci PA! S menden gar pendapat beliau yang mengulas pelbagai aspek agama dan pentadbiran, termasuk hukum hudud. Maklum di mata mereka tidak ada apa mengenai Islam di negara ini yang betul, semuanya salah belaka.

Penulis juga tertarik dengan pandangannya bahawa pihak yang menggunakan hudud untuk mendapatkan undi adalah mencari keredhaan manusia, bukan keredhaan Allah swt, sedangkan itulah (keredhaan Allah swt) itulah yang paling penting pun.

Penulis suka nak ingatkan, ini pandangan yang mewakili Universiti Al-Azhar, universiti yang menjadi kebanggaan majoriti penyokong dan pemimpin PAS, walaupun Nik Aziz dapat degree dari sebuah Universiti di India.

Malah sekarang pun, PAS masih galak merekrut lepasan Universiti Al-Azhar sebagai lapisan entah nombor berapa dalam saf kepimpinan mereka. Maklum, dalam PAS, jawatan bermula dari Presiden sampai ke Mursyidul Am, relatifnya adalah jawatan seumur hidu. Kena menunggu sehingga pemegang jawatan mati dulu baru boleh ada pegganti.

Maka itu penting direkrut dari muda dan lulusan Al-Azhar adalah salah satu kriteria utama.

Tapi sekarang Ulamak dari Universiti tersebut pun galak menyokong Malaysia dan pandangan kenapa hudud bukan satu keutamaan dalam masyarakat Islam. Having said that, kita bukan menolak hudud cuma hukum ini belum sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia kerana komposisi masyarakat yang berbeza.

Alah, Haji yang rukun fardhu itu pun boleh tangguh kerana undi, apatah lagi hudud yang bukan fardhu itu.

Sumber: MyKMU

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

FUYOH! AMK KEDAH BAGI TIKET MATI SYAHID FREE WOO! SAPA NAK JOIN?

Dari zaman ke zaman, terdapat segelintir manusia yang sebenarnya sangat dangkal tentang agama yang mereka anuti tetapi dek kerana kepetahan dan kefasihan mereka bertutur, maka mereka pun diangkat sebagai pengajar, penceramah, bahkan mursyid biarpun gelaran-gelaran berkenaan langsung tidak bertepatan dengan apa yang terdapat pada diri mereka sendiri. 

Itulah yang berlaku kepada Ketua AMK Sik yang berceramah di Padang Awam Taman Cempaka, Selama Kedah pada 23 Mei lalu apabila dia cuba berijtihad kononnya, amalan solat dan mengerjakan segala titah perintah Allah Taala yang lain, tidak menjamin masuk syurga. Sebaliknya jalan pintas untuk ke syurga adalah MATI SYAHID. Dan untuk menyedapkan ceritanya dia pun memetik kata-kata yang kononnya bersanadkan kepada Ibrahim Libya, salah seorang pengikut PAS tegar yang sangat meyakini bahawa Kerajaan UMNO-BN pada waktu itu adalah kafir dan akhirnya dia terbunuh dalam pertempuran dengan pihak polis di Memali, Baling.

Kebanyakan pengikut PAS sehingga ke hari ini meyakini Ibrahim Libya dan kawan-kawannya mati syahid kerana mempertahankan diri. Dan pasukan polis yang datang ke Kampung Memali adalah tentera-tentera kufar yang harus ditentang termasuklah dibunuh.

Pengakhiran daripada cerita tersebut, wujudlah Tabung Memali yang akhirnya digelapkan oleh pimpinan PAS manakala anak-anak, balu serta ahli keluarga mereka yang terkorban dalam tragedi tersebut, terkontang-kanting walaupun mereka telah dijaja bagi mendapatkan derma yang jumlahnya berjuta-juta ringgit. 

Tiada sebarang bantuan dihulurkan kepada mereka yang dijaja-jaja oleh PAS selama ini untuk tabung berkenaan. 

Ketua AMK Sik yang berfikiran dangkal dan jelas jahil tentang agama yang dianutinya itu bernama Habib Ahmad Muhaiyudin bin Habib Danial.

Yang dikatakan dangkal ialah, amalan tidak membawa ke syurga. Bahkan jihad dan mati syahid yang difahaminya juga tidak boleh menjamin syurga. Sebaliknya yang menjamin syurga adalah RAHMAT ALLAH TAALA. Dan untuk mendapatkan rahmat Allah Taala, tidak hanya melakukan amalan soleh, bahkan hidup dan mati adalah kerana-Nya. Setiap destinasi adalah kerana kasihkan Allah Taala, kasihkan Rasul-Nya. 

Ketua AMK Sik itu jelas tidak faham antara kewajipan hamba menjalankan perintah Khaliq tanpa mengharapkan balasan syurga dengan 'bonus' kerana kepatuhan dan ketaqaruban hamba tersebut.

Begitulah jadinya apabila seseorang yang tidak faham agama, cuba menunjuk pandai sepertimana seekor keldai yang berlagak sebagai orang yang faham agama, kemudian memberitahu kepada pihak awam tentang JALAN PINTAS KE SYURGA iaitu dengan mati syahid.

Maka timbullah persoalan, apakah tujuan sebenar Ketua AMK Sik itu memperdengarkan kisah JALAN PINTAS KE SYURGA dengan menyebut nama Ibrahim Libya dan MATI SYAHID? Adakah dia yang lebih dikenali sebagai Angah Habib cuba mengajar penduduk Selama Kedah agar bangkit memberontak menentang kerajaan dan jikalau mati terbunuh, maka mereka akan mati syahid lantas akan masuk syurga? 

Adakah itu pegangan serta fahaman JIHAD yang ada dalam otak Angah Habib?

Adakah kerana itu juga, intipati ceramahnya kepada penduduk Selama ialah tentang RAKYAT YANG TIDAK TAKUTKAN UGUTAN walaupun dia sebenarnya yang mengugut penduduk Selama yang mereka tidak akan masuk syurga kerana tidak mati syahid?

Satu persoalan yang sangat wajar, adakah MENTERI BESAR KEDAH tidak akan mendapat jaminan masuk syurga sekiranya DIA TIBA-TIBA MENINGGAL DUNIA ketika SEDANG BERUSAHA memastikan rakyat Kedah mendapat kerja, menarik pelaburan ke Kedah untuk meningkatkan sosio ekonomi, bekerjasama rapat dengan pihak polis dan pasukan keselamatan bagi memastikan rakyat Kedah hidup dengan aman sejahtera, merapatkan ukhwah umat tanpa mengindahkan fahaman politik dan memastikan umat Islam menguasai pelbagai disiplin ilmu di Kedah?

Adakah Azizan Abdul Razak akan dikira sebagai sebagai SYAHID atau mati biasa-biasa sahaja tanpa jaminan akan masuk syurga walaupun telah berusaha menunaikan tanggungjawab sepenuhnya?

Namun persoalan besar yang perlu dijawab oleh Angah Habib dan manusia sepertinya ialah, HAK SIAPAKAH YANG MENENTUKAN LABEL SYAHID ATAU SEBALIKNYA?

Sumber: Kedahan69ers.com


Sent from my iPhone

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

KUALA LUMPUR: Islam melarang umatnya menyertai rusuhan

KUALA LUMPUR: Islam melarang umatnya menyertai rusuhan jalanan yang menimbulkan huru-hara dan membawa kemudaratan kepada masyarakat.

Mantan Timbalan Syeikhul Azhar, Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour, berkata walaupun perhimpunan aman dibenarkan bagi menyuarakan pandangan kepada pemimpin, umat Islam berhak menegur kepemimpinan dengan cara baik dan bukan menerusi rusuhan jalanan yang membawa kesan buruk kepada masyarakat.

"Pada prinsipnya, Islam tidak menghalang berhimpun menyatakan hasrat kepada pemimpin tetapi perhimpunan itu jangan menimbulkan huru-hara dalam masyarakat yang menyebabkan orang rasa kesan buruk (mudarat) daripadanya," katanya pada Seminar Antarabangsa Fiqh Mentaati Pemimpin anjuran Generasi BESTARI dan portal MyKMU.net di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Beliau menjawab soalan peserta seminar ketika membentangkan kertas kerja bertajuk, 'Fiqh Mentaati Pemimpin' dikendalikan moderator Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Emeritus Datuk Paduka Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid.

Read more...

Untuk foto penuh FIQH mentaati pemimpin, KLIK SINI

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Malaysia an Islamic nation? Hmm..lots more to do bro...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!


Dear Ikhwanul Muslimin na wal Muslimat! Mukminin na wal Mukminat!


I happened to come across a KLPos You Tube video claiming that our country is now an Islamic nation! In the said video it shows several religious figures coming up with all kinds of opinions and references justifying their stand. Here it is:





Surely the religious figure's aren't deaf, dumb or blind towards realizing that such a claim rings hollow when in actuality the nation is not being governed according to the true Commandments of Allah Subhanahu Wa Ta'ala preserved in the Al Quran Al Karim and as per the enjoinments of Rasulullah, Prophet Muhammad ibni Abdullah, Sallalahu Alaihi Wassallam!


On what basis do these religious figures base such pretentious claims that Malaysia is now a true blue 'Islamic Nation'?


By the number of grand masjids that are being built across the country? 


By the pseudo 'Syariah Laws' being gazetted by the Syariah Justice Department which is simply a watered down sacrilegious mockery of the real Syariah Code of Allahu Ta'ala?


By what example do the so called 'Heads of Islam' live out their extravagant pompous aristocratic lifestyles and merely give 'lip service' to such self appointed highest religious titles as to justify their claims to lead the Malaysian ummah in matters concerning the faith of Al Islam? 


This 'Islamic Nation' shocks and surprises many of those foreign Muslims who come here expecting to see a model Islamic State but are often left flabbergasted to see the way some of Malaysia's so called Muslims go about their ways that leaves such a high claim in shreds and tatters!


In fact, yesterday when I was on a photo shoot outing with a few members of the KL Photography Club Meetup members, I came across an Omani safety and health authority officer who was holidaying with his wife and daughter for the 3rd time here in this country. 


During our conversation, he asked me as to why some ! of the M uslim women here dress so provocatively in public and there seems to be a general lack of observance of the do's and don'ts of Islamic ethics and principles amongst the people?


Maybe our religious figure or figures claiming that Malaysia is a true blue Islamic Nation would care to come up with some flimsy excuses to justify the way the religious authorities are there in office just in name so alike the mirage of the burning deserts?


All smoke and no fire!


The way the 'Heads of Islam' go about their ways here in Mamluk al Malaisie reminds me of the way the hedonistic lifestyle loving 'Caliphs' of the Ottoman Caliphate brought about the demise of the Islamic Empire in 1924!


Their crime was simply giving in to their nafs and love of the earthly pleasures of this temporal life so alike what the 'Heads of Islam' of this country are doing to this very day and moment in these 'Akhirul Zaman' @ The Last Ages.


The Ottoman Caliphs strayed very far from the frugal lifestyles set forth as an example of the Blessed Messen! ger of A llah, Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam, his successors, Amirul Mukminin Sayyidina Abu Bakr As Siddiq Radhiallahu Anhu as the first Khalifah of Islam, followed by Amirul Mukminin, Sayyidina Umar Al Khattab Radhiallahu Anhu as the 2nd Khalifah of Allah. 


Followed then by the 3rd Khalifah of Allahu Ta'ala, Sayyidina Uthman Al Affan Radhiallahu Anhu during whose rule the Blessed Al Quran Al Karim was finally compiled and preserved as it has come to be to this day and the last of the Khilafah Ar Rasyideen was Amirul Mukminin, Sayyidina Ali ibni Abi Talib Radhiallahu Anhu.


All of the Khalifah's of Islam save for Sayyidina Abu Bakr As Siddiq Radhiallahu Anhu were assassinated by the enemies of Allah in the fold of the ummah itself!


The enemies of Allah within the ummah itself are the ones who so very often bring about the fall and destroy the achievements of those of our forefathers and fail to bring about the resurgence and renaissance of the Golden Age of Islam!


Which was once a shining example of how successful Muslims can be if their leaders kept true to their swearing of allegiance to what Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam had asked the ones in authority over the affairs of the Muslim ummah t! o observ e and entrusted them to rule over the ummah according to the Commandments of Allah Azza Jalla as per the Commandments revealed in the Al Quran Al Karim and as per his Sunnah?


Nowadays, those who claim to have and hold authority over the affairs of the Muslim Ummah both here in Malaysia and elsewhere around the world are made up of those who are seriously lacking in the true Knowledge of Islam and unfit to lead them in Islamic Affairs.


Those who have all the religious know how and possess a long list of credentials are often sadly reduced to being mere namesakes and kowtow to the wishes and demands of the 'powers that be' and every now and then be put into the prayer reciter's role in so called official events.


What a bloody waste!


Yet these fellows have the gall to come forth and claim that this country is an 'Islamic Nation'?


Are we that gullible to swallow hook, line and sinker all the fallacies that these title bearing chaps are dishing out to the general public in the impending advent of the Malaysian 13t! h Genera l Elections soon?


Only the clueless in KL and other parts of Mamluk Al Malaisie will succumb to such false statements.


This country is not being ruled according to the dictates of the true Syariah Code of Allah Subhanahu Wa Ta'ala and as per the Sunnah of the Blessed Prophet of Islam, Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam and we all know it!!!


The status quo right now is that we have persons seriously lacking in true knowledge of Islam leading us in matters concerning the religion and we have those religious figures rubberstamping each and every wish and command of the secularist powers that be!


In a sense, we have many false pretenders and 'false prophets' calling the shots that do affect and concern the general well-being of the Ummah exactly as per what Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam, Khataman Nabiyyi foretold roughly a thousand four hundred over years ago!


The Malaysian Muslim ummah is so divided and many are left clueless about what exactly is this faith about? 


Religious personalities turn each and every gathering of theirs into something alike the comedy sketches one sees taking place at comedy clubs, etc.!


They have turned into some sort of entertainers spicing up their speeches with witty wisecracks and oneliners often drawing tens of thousands of diehard fans sporting the religious skullcaps and flowing hijabs.


In actuality, the majority of such diehard followers are often not that aware of what it is that they are really being brainwashed into accepting as the 'gospel truth' and very so often turn into overzealous fanatics who'd waste no time getting into skirmishes and join demonstrators wreaking havoc to the peace and security of the relevant communities of the country!


As I have titled this response to the said video in the form of an article here, there's still a whole lot more that we all need to do before we can blow that trumpet claiming our nation here is truly worthy of being known as an Islamic State!


Mere form without the relevant content that is put to practice and understood for ! exactly what it is and stands for renders such a pretentious claim as exactly that!


A false declaration.


We who are members of the global Muslim Ummah need to do our part in bringing about a real change in the attitude and way of life of our fellow adherents to the Deen of Al Islam.


Just sporting a religious garb and appearance does not justify such a claim that this apparently hedonistic country deserves such a title as being an Islamic Nation as per what the said religious figure dares to claim?


Put to practice what our religious authorities or those who claim to be so really do  preach! Generalizing the thinking that because of the existence of masjids here and there and random adorning of religious grabs and outfits plus the general tendency that sporting the Islamic appearances and habits portraying those who are said to be religious doesn't do justice to such baseless claims that this country here is that which defines an Islamic Nation!!!


Only when the ones claiming to be the 'Heads of Islam' here in Mala! ysia rea lly practice what they tend to preach and see to it that it is Allah's Laws and Syariah code that we really observe in the running of this country can we nod in agreement to what the religious figure is on record of having said or claimed so?


Till then, its better for us to put to practice what we know Islam asks of us and encourage others to do the same before we can lay to such a pretentious claim? Karpal Singh the consistent opposing Opposition Leader to such a notion needs not lose sleep over this hollow and unfounded claim!


This will soon pass as has been the tendency of this ever changing and in constant political turmoil nation has come to be!


Even PAS, the main Malay Muslim Opposition party which once had the setting up of an Islamic State here in Malaysia as its main party agenda has today shelved that objective and raised up 'a welfare state' program as its alternative for failing to get the DAP and PKR to support their original cause!


When PAS has fli! p floppe d from setting up their idea of an Islamic State, then these religious figure's who claim that Malaysia under secularly inclined UMNO and the BN have realized such a state must truly be expecting all Malaysians to be real dumbos and swallow such lies as the 'gospel truth'?


The powers that be in UMNO and in the Malay Royalty who make up the bulk of the ones in real authority over the affairs of the Muslim Ummah are too deeply entrenched in their hedonistic lifestyles to really make a change to actually se up such a dream of having an Islamic State here in Malaysia!


They can't bear to live a frugal life as practiced by Prophet Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam and his Companions. They are willing to fight tooth and nail to protect their whims and fancies over trivial earthly pleasures what more about asking them to live a life that is akin to that of being an ascetic? No way Jose!


You'd be better off thinking that cows or pigs can fly then to expect our titled ones to go without their earthly comforts? As the Malay saying goes,' tunggu kucing bertanduk!' ~ wait for cats to grow horns!


I'd truly love to witness the day when our Heads of Islam will climb up to the pulpits of our numerous masjids and deliver the Khutbah procaliming to the awaiting jamaah the announcement of setting up of the much awaited Dar al Islam that each of us yearn for? 

!
Frankly speaking, I guess it won't take place during my lifetime here on Earth? Yet, I won't dismiss it off entirely either.


May Allah bless and guide us and those who claim to be in authority over us here on Earth to be really able to set up and see to the setting up of such an Islamic Nation or State.


Karpal Singh's challenge for us to cross his dead body before we can really set up such an Islamic State will one day come to be realized! But then again as Muslims, it is not enjoined in our faith to show disrespect to even a Kaffir such as him! 


Rasul Sallalahu Alaihi Wassallam once stood up in respect when the funeral bier of a Yahud was being carried on the road! Such is the general courtesy shown by our beloved Prophet of Allah Sallalahu Alaihi Wassallam to another son of Adam Alaihis Salam. So must we follow the Example of our Prophet!


Karpal Singh and every other opponent of Islam will one day cease to be just like each one of us. We shall live and die within the hours of the 5 daily prayers. Both Kings and Commoners will taste Death and it is inevitable!


No one! I mean no one is gonna live forever and our last and final moment here on Earth will soon be a reality and we will be processed accordingly by the ascribed Malaikats of Allah to take us to task over our deeds or misdeeds?


Sorry to be a spoilsport old chap but Malaysia is still in a stage of 'work in progress' as far as the setting up of a bonafide rightly accredited 'Islamic Nation' is concerned?


Dream on!...


Better still! Go do what you can to make such a claim an actual reality. 


All my best wishes are for those who really are in a position to effect such a cause! Use your authority to make this happen!


La haula wala quwwata illa billah hal aliyyil adzhim!
There's no force and strength save for Allah the Most Powerful!


Allahu Akbar!


Wabillahi Taufik Wal Hidayah.


Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Abdillah,
Haji Zainol Abideen @ Blogger Mahaguru58
Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur
Mamluk Al Malaisie
!
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

UMNO Laksanakan Pembangunan Islam - Sheikh Al Azhar


Rakyat Malaysia harus berterima kasih dan terus menyokong dasar kerajaan yang diamal selama ini kerana ia membantu membangunkan Malaysia sebagai antara negara Islam termaju di dunia.

Bekas Timbalan Syeikhul Universiti Al-Azhar, Sheikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour berkata kerajaan Malaysia, yang diketuai oleh seorang pemimpin Islam, telah banyak melakukan kebaikan kepada masyarakat serta berusaha membangunkan (mendaulatkan) Islam dan ia seharusnya perlu terus disokong.

"Pemerintah Islam Malaysia telah lakukan banyak kebaikan serta membangunkan Islam, maka tidak patut untuk cuba menjatuhkannya terutama melalui cara tidak demokratik.

"Oleh kerana kerajaan telah lakukan sebaik mungkin untuk kesejahteraan rakyat, maka patut rakyat terus beri peluang dan menyokong.

Jangan timbulkan sesuatu perkara yang boleh menghalang perkembangan pembangunan kerana ia boleh menjadi fitnah pula kepada masyarakat itu sendiri," katanya ketika membentang kertas kerja bertajuk "Fiqh Mentaati Pemimpin" di PWTC.

Beliau adalah antara pembentang kertas kerja pada Seminar Antarabangsa Fiqh Mentaati Pemimpin di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, yang bermula pada 17 Jun hingga semalam.

Sheikh Mahmoud Ashour turut memberi ingatan agar tiada pihak yang menggunakan Islam untuk menakutkan masyarakat.

"Dalam proses mewujudkan sebuah negara Islam, tidak wajar menimbulkan suasana takut kepada masyarakat, dan tidak boleh memperjuangkan Islam secara kasar," katanya.

Baca selanjutnya di PahangKu

!
Habislah semua ulama dan cendiakawan islam ni dibayar oleh UMNO. Yelah kebiasaannya kat Malaysia ni, kalau seseorang ulama atau tokoh islam tu mengeluarkan kenyataan yang tak menyokong PAS maka orang tu dah dibayar UMNO. Tak percaya? Tanyalah puak PAS. Itupun dorang sendiri yang cakap hehehehe.

Gila UMNO bayar semua ulama dalam dunia ni hehehehe

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

KSN DAH BERAMBUS! KPPA BILA LAGI? TAKKAN NAK TUNGGU SAMPAI KENA HALAU KOT?

Si Taik lalat Besar KSN, SIDEK HASSAN sudah tamat riwayat kariernya sebagai diktator yang memualkan semua kakitangan kerajaan. Aku dengar ramai yang bersyukur bilamana si pembodek tak kena tempat ni bakal ditamatkan kontraknya.

Sebelum ni aku dengar dia cuba bermacam cara untuk pujuk PM supaya kekalkan dia sebagai KSN lagi, akhirnya segala usaha PEMBODEKAN dia tidak berjaya kerana PM mendengar ritihan kakitangan kerajaan yang sudah sangat bencikan bos mereka yang terlampau HIPOKRIT ni.

Kita belum tahu siapa yang akan menggantikan si TAIK LALAT BESAR ni, tapi yang pasti dia berambus. Cukup sudah, blog ini adalah salah satu blog yang paling lantang menentang KSN ni. Alhamdulillah belah juga dia akhirnya, tetapi aku masih tak puashati sebab KPPA atau Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam masih lagi ada, sepatutnya dia ni setelah gagal SBPA sudah berambus.

Hari tu dia kata nak letak jawatan, tapi entah kena sampok apa tah, terus tak jadi dan dia bermimpi untuk menggantikan post KSN plak, wah, dah la kau fail dan memalaukan PM dengan skim SBPA kau tu pastu ada hati nak ganti tempattaik lalat besar yang takleh pakai tu plak! Cittt

Persoalannya bila KPPA ni nak belah pulak? Takkan la lu takde maruah kot brader? Belah le sebelum kena halau der! Orang-orang fail macam mereka ni wajar dinyahkan dari sektor kerajaan agar mereka diganti dengan yang lebih berkaliber!

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

ARTIKEL KHAS UNTUK DAP DAN HAMBA ABDINYA, PAS.

Melayu dah puas jadi tuan...
Teringin nak jadi hamba suruhan laa pulak..

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

Assalamualaikum,

Sekadar peringatan bagi yang lupa." Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan" –(Al-Maidah: 8)

Bro, tak fahamlah. Apa hubungan gambar diatas dgn artikel panda diplomacy?

panda tu simbul perpaduan dan persahabatan....tiada tuan tiada hamba.......hubungan erat antara dua negara spt zaman keagungan kesultanan melayu melaka......melewati sempadan kaum saling hormat menghormati.....tetapi tidak dlm PR yg punyai pemimpin...diandaikan/UMPAMA Air dipermukaan tenang tepi di dasarnya gelodak selut dan air pelbagai warna....penuh dgn kekotoran dan
sampah yg tidak diduga....soalnya...malaysia ini ......redhakah kita ditadbir oleh mereka?.....

SEKALI TENGOK MUKA SI KARPAL SINGH MACAM SULTAN JOHOR DAAAAAA!!!!!!!

anon 12.16pm

aku pun suke kalau karpal singh ganti jadi sultan johor....

daulat tuanku karpal singh!!!!!
daulat tuanku karpal singh!!!!!
daulat tuanku karpal singh!!!!!

Hai Melayu2 pr yang bodoh lagi bangang rumah kita yang di bina cantik2 untuk kita dan anak cucu kita semua dapat tinggal dgn baik dan aman akan dibiarkan orang asing naik kacau dan lama2 nanti akan di roboh kan pulak tak kan itu bodoh namanya

haa blank..gelap xleh baca'
sapa2 ada pakai mobile broswer yg boleh bukak malaysia news habaq mai la

..kudung..

KA KAH KAH

DAH TIGA KALI TGKK GAMBAR NI..

AKU TENGOK APASAL HULUBALANG PAKAI SPEK ...TAK REAL LA ARTIS NI....

HAAAA GAMBAR HADI NGAN NIK AZIZ

KAH KAH KAH KAH..

aku takut satu je gap

ada orang pakatan yang tergamak membunuh teady bear comel ni..

KITA MESTI BUAT RIGHT PROTECTION CEPAT..PAKATAN MESTI BERSUMPAH TAKAN MEMBUNUH PANDA2 NI...

JIKA MATI PANDA2 NI PAKATAN MESTILAH BERTANGGONGJAWAB SEPENUHNYA...

PADA PARA BLOGGER HARAP HIGHLIGHT...KITA TAKNAK KISAH DAP DICAMPAK OLEH 'AGEN2 YAHUDI ' BERULANG LAGI..

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

PAS ADALAH KUNTA KINTE. TAAT DAN PATUH PADA APEK TONGSAN YANG KULUP KONEKNYA.

pada awal 1980 an, lebih khusus dalam siaran RTM ada disiarkan satu rancangan.

pada yang sezaman aku, mungkin korang masih ingat lagi akan nostalgia TV lama, hitam putih dan sebagainya.

pada waktu itu antara rancangan TV popular yang kerap menjadi tontotan adalah siri TV daktari dan roots.

dalam filem roots watak kunta kinte dijadikan watak utama siri tersebut.

kunta kinte adalah siri TV amarika. digambarkan watak hamba abdi yang dibawak lari oleh penjajah amarika.

kunta kinte dijadikan hamba abdi virginia.

ini adalah siri novel klasik yang berjaya memaparkan kisah sedih penghijrahan secara paksa orang berkulit hitam bernama kunta kinte oleh mat saleh.

detail cerita kunta kinte korang baca kat wiki.

aku sekadar nak bagi tamsilan. kunta kinte boleh dipelbagaikan dalam pelbagai siri kehidupan.

ia manifestasi hamba abdi. kunta kinte dipaksa menjadi hamba abdi, dengan wataknya diikat rantai siang dan malam. tanpa berbaju dan bekerja tanpa henti.

kunta kinte dalam wataknya digambarkan sebagai tidak pernah membantah.

dia obey pada masternya.

dia taat pada ketuanya.

walaupun dia disiksa, dia tetap menerima kadak dan kadarnya.

itulah manifestasi kunta kinte.

dia bukan manusia bebas.

dia bukan berjiwa bebas.

hari ini pas boleh dan amat sesuai diasimilasikan dengan nasib kunta kinte.

pas menggugurkan perjuangan diri mereka kerana sudah terpasung dengan akidah kunta kinte.

pas sudah tidak mampu membantah. jiwa mereka walaupun memberontak, namun akidah mereka sudah terpasung. terpasung pada manifestasi jiwa hamba seperti kunta kinte.

baik di peringkat cawangan, kawasan, parlimen,negeri hatta pusat pas sudah diikat rantaikan oleh master baru mereka dalam politik di malaysia.

master pas bukan mat saleh, tetapi sekadar seorang cina tongsan yang kulup koneknya. dia bernama lim kit siang.

aku tak boleh bayang kan.

dalam mana pas yang punyai ratusan ribu ahli, punyai ramai ahli akedemia, para doktor dan loyar boleh tumbang pada arahan seorang apek tongsan yang kulop koneknya bernama lim kit siang.

jelas, jika sekitar tahun 1980 ada seorang watak kunta kinte.

kini pada saat ini kita menyaksikan ratusan ribu ahli/penyokong pas yang senasib dengan kunta kinte.

pas obey pada masternya.

disuruh jilat dia jilat.

disuruh telah dia telan.

disuruh telanjang dia telanjang.

pas adalah kunta kinte terbaik dap.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Mungkin Ummi Hafilda Lupa…

June 18, 2012   ·   0 Comments

ummi

Nampaknya Ummi Hafilda tidak serik-serik dengan apa yang menimpanya pada sekitat 13 tahun lalu. Dia dilaporkan cuba mencari nahas lagi kali ini apabila menyerahkan "bukti-bukti baru" kepada SPRM berkaitan kekayaan yang dimiliki Anwar Ibrahim dan abangnya, Azmin Ali.

Semalam, Ummi Hafilda menyerahkan "bukti-bukti baru" yang dikatakan berupa beberapa dokumen berkaitan kekayaan Anwar dan Azmin berhubung pemilikian 20 akaun yang dikatakan berjumlah RM3 bilion kepada SRPM.

Sudah tentu ia akan menimbulkan tanda tanya kepada Anwar dan Azmin tentang apakah yang terkandung di dalam dokumen-dokumen tersebut.

Bila mereka tidak tahu kandungan dokumen-dokumen itu, sudah tentu ia akan "panas punggung" dan mungkin mampu mencetus tekanan serta kemarahan dari "dua kekasih" itu.

Saya hairan mengapa Ummi Hafilda terus mencari nahas dengan Anwar dan Azmin.

Tidakkah Ummi Hafilda serik dengan apa yang berlaku padanya pada tahun 1998 dahulu di mana dia terpaksa hidup di dalam tekanan hebat, diburu dan dimaki hamun dan di serbu anggota "special branch"?

Tidakkah Ummi Hafilda ingat bagaimana Anwar campur tangan dalam urusan siasatan polis dan mengarahkan agar dia diberkas secepat mungkin dengan apa cara sekalipun?

Apakah Ummi Hafilda lupa bagaimana berpuluh-puluh anggota polis "special branch" yang dipergunakan Anwar telah menyerbunya yang ketika itu sedang berada di rumah rakan baiknya, Dr. Ristina?

Apakah Ummi mahu semua itu berulang lagi kali ini?

Ummi Hafilda mungkin lupa bagaimana dia ditahan secara tidak berperi kemanusiaan, dibawa ke lokap, diseksa, ditekan habis-habisan dan dimalukan dikhalayak ramai secara terbuka melalui media yang dipergunakan Anwar.

Mungkin Ummi Hafilda lupa bagaimana abangnya datang membawa wang ratusan ribu dan kontrak-kontrak mewah untuk disogok bagi menutup mulut dari terus menceritakan rahsia yang cuba disembunyikan Anwar dari pengetahuan rakyat.

Kelibat Ummi Hafilda baru-baru ini tampil membuat pendedahan demi pendedahan mengenai skandal dan rahsia rumahtangga Azmin turut "dilanyak" oleh penulis-penulis upahan Pakatan Haram.

Ummi Hafilda dituduh sebagai "tukang fitnah", "mereka-reka cerita" dan pelbagai gelaran keji yang diberikan kepadanya, termasuk ada yang menggelarnya sebagai "pelacur".

Lihatlah bagaimana imej Ummi cuba "dirabakkan" melalui fitnah yang mengatakan dia pernah tidur dengan adik Azmin Ali itu. Namun setelah tukang fitnah Pakatan Haram itu dicabar mendedahkan rahsia tubuh Ummi, lidahnya kelu menanti saman di mahkamah!

Hakikatnya, mungkin imej Ummi Hafilda cuba dirosakkan oleh puak-puak Pakatan Haram yang cuba menyembunyikan kebenaran dan membela pemimpin "agong" sanjungan mereka.

Namun yang pasti, cerita-cerita dan pengalaman realiti dari Ummi terus menghantui Anwar dan Azmin yang membuatkan mereka panas serta tidak tahan telinga berhadapan dengannya.

Memang perit untuk menerima kebenaran dan memang "sakit" bila segala rahsia yang cuba disembunyikan. Itulah hakikat yang perlu ditelah oleh Azmin dan Anwar, meskipun para penyokong mereka tidak sedar tentang kebenaran mengenai mereka berdua…

By


Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Skandal Dinar Emas Kelantan – Mempromosikan Riba Bukan Mencari Keredhaan?

Saya mengakhiri posting saya yang lalu berhubung Skandal Dinar Emas Kelantan dengan barisan ayat-ayat berikut,

"Demi kita mencari keredhaan Allah S.W.T dan berjuang membersihkan diri dan ummah dari rejim kewangan yang sedia ada, kita tidak boleh membiarkan pihak-pihak tertentu 'menjual' matawang syariah ini untuk matlamat dan agenda peribadi atau politik masing-masing. Perbuatan ini sangat-sangat melampau sekali…"

Ramai yang menyokong bahkan berjuang bersama mempromosikan Dinar Emas Kelantan atas dasar mencari keredhaan dan kebersihan dalam sistem kewangan dan ekonomi hari ini. Malangnya ramai yang telah terpedaya.

Menerusi matawang syariah, kita mahu kembali kepada mekanisme ekonomi dan kewangan Islam kerana mahu mengelak dari terjebak ke dalam riba. Contoh suasana penuh riba masakini ialah sistem perbankan, sistem insuran dan sistem matawang.

Tidak seperti matawang yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa di seluruh dunia, Dinar Dirham sepatutnya bersih dari riba.

Malangnya, apa yang berlaku kepada Dinar dan Dirham Kelantan ialah ianya didakwa mempunyai riba setanding dengan US Dollar. Bezanya cuma US Dollar tercatat 'In God We Trust' dan di Dinar Dirham tercatat 'Tiada Tuhan Melainkan Allah'.

Exco Kelantan dan Penganjur Dinar Dirham Kelantan, Husam Musa bersama Umar Ibrahim Vadillo, yang dianggap sebagai Economic Terrorist oleh pihak tertentu.

Apa Itu Riba

Mudahnya, riba adalah tambahan (al-ziyadah). Dari sudut bahasa ia bermaksud kenaikan nilai. Secara falsafahnya ia bermaksud penambahan nilai ke atas sesuatu yang dikenakan oleh pihak pemilik asal atau penjual. Dari sudut matawang pula, riba bermaksud berbezaan nilai yang dibawa oleh satu-satu matawang itu dengan nilai melekat (intrisic Value) matawang itu.

Intrisic Value / Nilai Melekat

Intrisic Value pada matawang adalah nilai sebenar matawang itu iaitu nilai yang melekat pada matawang itu berdasarkan fizikalnya. Sebaliknya, matawang moden hari ini dianggap tidak bersih kerana nilainya bukan berdasarkan nilai melekat tetapi nilai yang dipaksakan ke atas pengguna.

Tiada Beza Antara US Dollar dan Dinar Dirham Kelantan

Apakah intrisic value atau nilai melekat pada wang kertas contohnya 1 US Dollar? Nilai intrisicnya adalah sama dengan nilai 1 gram kertas ditambah dengan kos percetakannya. Lebih banyak ia dicetak, lebih rendah nilainya. Di dalam kata lain, sekeping wang kertas US Dollar berharga tidak lebih dari cuma beberapa sen sahaja. Tetapi di dalam pasaran ia mempunyai nilai yang dipaksakan ke atasnya. Nilai yang dipaksakan ke atasnya ialah bernilai 1 US Dollar atau lebih RM 3. Nilai yang dipaksakan ke atasnya itu adalah berkali-kali ganda dari nilai intrisic atau nilai sebenar sekeping kertas bercop 1 US Dollar.

Ini adalah riba. Rejim kewangan dunia memaksa kita menukarkan sekeping kertas yang bernilai beberapa sen sahaja dengan barangan yang bernilai berpuluh-puluh kali ganda darinya.

Oleh yang demikian, Kerajaan Negeri Kelantan menerusi Exconya YB Dato' Haji Husam Bin Musa telah menganjurkan Dinar Dirham Kelantan untuk 'mencari keredhaan'. Bahkan ada usaha politik untuk memaksa Kerajaan Negeri membayar gaji kakitangan Kerajaan Negeri Kelantan dengan Dinar Dirham supaya ianya bersih dari riba dan rejim riba anjuran barat.

Benarkah Dinar Dirham Kelantan Bersih Dari Riba?

Berdasarkan maklumat yang disalurkan oleh pihak tertentu kepada blog ini, Dinar dan Dirham Kelantan didakwa mempunyai nilai riba sama seperti US Dollar dan bukanlah matawang syariah tulin yang bersih dari riba.

Ini berdasarkan arguement bahawa Kelantan Gold Trade menjual Dinar Dirham kepada rakyat pada harga yang ditetapkan oleh World Islamic Mint (WIM) sama sepertimana harga US Dollar ditetapkan oleh US Federal Reserve.

Semakan kepada laman web WIM mendapati arguement itu adalah benar. Berikut adalah petikan dari laman web WIM,

"After production WIM recommends a RRP – Recommended Retail Price" – di sini.

WIM juga hanya mengiktiraf Dinar Dirham yang di 'minting' olehnya sahaja dan mengaut keuntungan menerusi royalti sebanyak 1% dari kos produksi setiap Dinar Dirham. Di Malaysia, WIM diasaskan oleh sahabat baik Husam Musa iaitu Umar Ibrahim Vadillo.

Nik Aziz hadir di majlis makan malam sempena konferans Dinar Emas pada tahun 2007.

Intrisic Value Dinar Dirham Kelantan dan Harga Yang Dipaksakan

Nilai melekat pada 1 Dirham Kelantan ialah bersamaan harga semasa perak seberat 2.97 gram dicampur dengan harga minting antara 10 ke 15%. Bagaimanapun WIM meletakan nilai yang dipaksakan kepada 1 Dirham Kelantan pada harga RM25.00 se Dirham. Ini menunjukkan peningkatan sehingga mencecah 120% dari harga melekat.

Harga yang dipaksakan kepada 1 Dinar Kelantan pula mencecah hampir 25% lebih tinggi daripada nilai melekat atau nilai sebenarnya.

Jika ini adalah benar, persoalan yang perlu kita tanya ialah apakah bezanya rejim yang dianjurkan oleh Kelantan Gold Trade dan World Islamic Mint dengan matawang keluaran US Federal Reserve?

Memandangkan nilai melekat pada Dinar Dirham Kelantan tidak sama dengan nilai yang dipaksa ke atasnya, maka pengguna berisiko mengamalkan riba dalam urusan jual belinya.

Pembeli Dinar Dirham pula terpaksa menanggung riba dengan membeli Dinar Dirham yang harga dijual lebih tinggi dari harga berat emas dan perak itu di pasaran. Oleh yang demikian apabila mereka cuba menjual balik, ianya akan susut nilai minimum antara 25% ke 120% dari harga pasaran. Ini tidak termasuk harga susut nilai akibat ianya dianggap sebagai emas terpakai. Sekiranya Dinar Dirham Kelantan dibuka dari sampul plastiknya ianya akan dianggap sebagai emas dan perak terpakai oleh kebanyakkan kedai-kedai emas. Tetapi, tanpa membuka sampul plastik tersebut, bagaimanakah pembeli mahu memastikan berat sebenar dan ketulenan emas itu?

Skandal Riba Kelantan

Matawang syariah tidak sepatutnya diletakkan dibawah sebuah syarikat komersil dan dikawalselia pula oleh pihak berkepentingan.

Matawang syariah sepatutnya diletakan terus dibawah KeBawah Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu menerusi Baitul Mal. Di Zaman penggunaan matawang syariah dalam zaman keagungan Islam dan di empayar-empayar Islam ianya tidak pula dikawal selia dan nilainya ditentukan oleh badan seperti WIM yang cuba bertindak memonopoli matawang syariah.

Zaman keagungan Islam, nilai dan penerimaan matawang syariah yang berlainan pembuatnya ditentukan oleh kuasa pasaran. Pasaran yang menentukan matawang syariah mana yang lebih mereka utamakan penerimaannya.

Tidaklah berkesan jika nilai matawang syariah tidak seragam dengan nilai melekatnya. Jika nilai matawang syariah lebih tinggi dari nilai melekatnya maka ia sama sahaja dengan sistem matawang hari ini.

Skandal Dinar Dan Kerajaan Negeri Kelantan

Pihak tidak bertanggungjawab telah menggunakan Dinar dan Dirham Kelantan untuk meraih simpati politik serta mempromosikan agenda tertentu untuk keuntungan karier masing-masing.

Saya tahu kebanyakkan anggota Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan sendiri tidak bersalah dalam isu ini. Bahkan mereka sendiri dari awal lagi merasa tidak selesa dengan skim yang disarankan. Masalahnya ada pihak tertentu yang sering membelakangkan Kerajaan Negeri.

Siapakah dibelakang 'pihak tertentu ini'?

Bagaimanapun, Kerajaan Negeri Kelantan tidak boleh mendiamkan diri. Tindakan perlu diambil dengan kadar segera. Penjualan Dinar Dirham Kelantan perlu digantung sementara. Audit perlu dilakukan terhadap matawang syariah yang dijual oleh Kelantan Gold Trade. Badan yang dianggotai oleh para ulama' kemudian harus menilai kesahihan dakwaan yang dimajukan di dalam posting kali ini.

Rakyat Kelantan dan Dinar Dirham

Kebanyakan rakyat Kelantan tidak sedar risiko yang mereka ambil di dalam  pembelian Dinar Dirham Kelantan. Ini kerana kebanyakannya hanya berlandaskan kepada niat suci mencari keredhaan. Lebih banyak persoalan dan pendedahan berhubung Dinar dan Dirham Kelantan akan dimajukan di masa akan datang.

Setakat ini cukuplah di katakan bezanya antara US Dollar dan Dinar Dirham Kelantan seolah setakat terjemahan 'In God We Trust' dan 'Tiada Tuhan Melainkan Allah'.

Like this:

Be the first to like this.

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Much is being done to make sure M'sia can compete with the best on the world

BY now, most people would have heard of the term middle-income trap.

This describes a situation where a nation makes rapid progress in terms of economic growth and in increasing incomes from a low base, but is unable to make that final leap to becoming a high-income nation.

Why this happens is often not clear but economists theorise that once the economic factors of production such as land, labour and capital have been sufficiently harnessed, it needs real gains in productivity to further increase income.

Put in another way, there is only so much land, labour and capital. Once you have made optimum use of these, the next stage is simply to ensure that you use these much more efficiently, and that there is a further increase in productivity.

Are we stuck in a middle-income trap?

It's too early to answer the question. If we don't reach high-income status by our target date of 2020, then perhaps we are.

But let me tell you we are doing everything possible to get to high income.

In a nutshell, competitiveness is crucial for high income. We simply must do things better than before and more efficiently.

High income goal: 'In a nutshell, competitiveness is crucial for high income. We simply must do things better than before and more efficiently.'

We need a technological and knowledge leap, and to foster an environment which breeds and encourages competitiveness.

To become a high-income country, we have to be globally competitive, and focus on areas where we can bring our competitiveness to bear with the highest impact in terms of economic contributions and earnings.

Often, we hear the New Economic Model or NEM which is aimed at moving us into a high income country, is dead and is replaced by the Government and Economic Transformation Programmes. Nothing can be further from the truth and I am keen to dispel this transformation blues.

The moves we are taking to transform arise from the NEM - we are NOT replacing it.

We are implementing the NEM as best as we can through measures aimed at making major changes to our operating environment.

The Strategic Reform Initiatives have been put in place as an enabling process.

The National Economic Advisory Council (NEAC) recommended in the NEM, 51 broad and cross cutting policy measures to enable us to realise our goal of transforming our nation into a high income, sustainable and inclusive economy. We are implementing, albeit at different stages, all the 51 strategic reform initiatives.

There are six areas in which we are making major changes:

·Competition, standards and liberalisation

·Improving public finance

·Better public service delivery

·Defining and reducing the Government's role in business

·Human capital development

· Narrowing disparities

Like charity, competition begins at home.

We introduced the Competition Act, which is being enforced this year so that all anti-competitive behaviour among Malaysian industries can be removed and there will be free and fair competition.

This is a major milestone and our adoption of this, despite powerful vested interests, demonstrates our commitment towards a competitive economy.

We have made amendments to the Standards of Malaysia Act 1996, approved in Dec 2011, to accelerate the development of standards.

This includes reducing the period of adoption of international standards from a year previously to nine months.

These are key requirements for an industry to be internationally competitive.

In the last Budget, 17 sub-sectors were announced for liberalisation, with up to 100% foreign equity participation.

Nine sectors have been fully liberalised while the remaining will be liberalised in stages by end-2012.

For changes to take place we need a healthy fiscal position.

We have made progressive improvements in tax collection, and collected additional RM25bil through improved efficiencies in 2011.

We have other measures in the pipeline to be disclosed in due course.

In terms of public service delivery we are re-engineering business processes. 395 licences will be eliminated by year end, which is estimated to reduce RM729mil in business licence compliance costs.

We are exploring open recruitment between the private sector and the civil service, and introducing real time performance monitoring.

We have introduced a minimum wage to force industry to become more competitive and various other initiatives to improve skills and upgrade the workforce.

Concurrently, we are modernising labour laws, providing a labour safety net, recognising talented women, strengthening human resource management and providing labour market analysis.

In making Malaysians more employable in the ICT industry and addressing the industry's talent supply issue, the MyProCert programme does its part in upskilling Malaysians with international certification standards on programmes such as iOS Mobile Development and Oracle Certified Professional Programmes.

We are limiting the Government's role in business to four areas – national infrastructure such as public transport; businesses that need to be owned locally such as defence; specialised industries which require large growth, catalytic or new technology; and situations where the private sector needs co-investors. There is a programme to pare down Government investments.

Last year, 80 companies participated in TERAS – a programme that aims to develop high performing bumiputra SMEs by enabling them to scale up and accelerate their growth, thus making them more competitive in the open market.

In line with the NEM, we are using the principles of being market friendly, merit-based, need-based and transparent in implementing these measures.

So far 50 more companies have qualified under this programme this year.

We are committed to encouraging competition and entrepreneurship.

The Government's role is to set the conditions for competitiveness, enabling the private sector to take the lead and rise to the challenge. We know if we don't successfully transform here, we will lose the battle to become a high-income nation.

But we are already taking the measures by putting in place enablers to make the economy more competitive and taking specific measures in a cross-section of areas to achieve the income we need to make us a developed country.

We will get there.

  • Datuk Seri Idris Jala is CEO of the Performance Management and Delivery Unit and Minister in the Prime Minister's Department. Fair and reasonable comments are most welcome at idrisjala@pemandu.gov.my
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...